Za co odpowiada niacyna w organizmie człowieka?

Niacyna znana jest także jako witamina B3 i należy do rodziny witamin grupy B. Ich odpowiedni poziom w organizmie jest bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania i ma wpływ na wiele procesów. Skąd czerpać jej źródło i jakie są następstwa niedoborów?

Dobrodziejstwo niacyny

Ta witamina to nic innego jak związek kwasu nikotynowego i jego amidu. Sama niacyna nie tylko jest rozpuszczalna w wodzie, ale także sama w sobie jest odporna na działanie temperatur. Ponieważ witaminy z grupy B są uznawane za jedne z ważniejszych, warto zadbać o ich odpowiednią dawkę w codziennej diecie czy suplementacji. Odpowiadają za szereg procesów, dzięki którym możemy cieszyć się zdrowym organizmem. Niacyna nie tylko bierze udział w procesach rozkładania tłuszczu, trawiennych oraz w syntezie hormonów. Zapobiega miażdżycy, redukuje poziom złego cholesterolu we krwi. Zwłaszcza paniom, jest też znana jako substancja, dzięki której mogą się cieszyć pięknymi włosami czy zdrowymi paznokciami.

Skutki niedoboru niacyny

Skoro ta substancja odpowiada za tak wiele procesów w naszym organizmie, łatwo można się domyślić, że jej niedobór wpływa niekorzystnie na wiele aspektów naszego funkcjonowania. Niedobór niacyny prowadzi to pelagry. Objawia się ona zaczerwienieniem skóry w miejscach narażonych na kontakt z promieniami słonecznymi, wrzodziejącą jamą ustną, a także prowadzi do problemów układu trawienia. Skoro wcześniej wspomniane zostało o dobrodziejstwie niacyny w kwestii zdrowych włosów i paznokci, niedobór tej substancji może prowadzić do przebarwień na płytce paznokci i osłabionych, wypadających włosów. Kawa, alkohol czy nieodpowiednia dieta mają znaczący wpływ na wypłukiwanie tej substancji w organizmie.

Jak uzupełniać niedobory niacyny?

W aptekach znajdziemy wiele preparatów bogatych w odpowiednią dawkę niacyny. Warto jednak, zanim sięgniemy po suplementację spróbować w naturalny sposób dostarczyć sobie odpowiedniej dziennej dawki. Niacyna występuje głównie w rybach morskich, roślinach strączkowych, cebuli czy pomidorach. Jej bogate źródło znajdziemy także w migdałach. Warto więc wprowadzić te produkty do codziennej diety. Jeśli jednak wiemy, że ciężko będzie zapewnić odpowiednią dzienną dawkę niacyny, bez wahania sięgnijmy po gotowe preparaty. Odwracanie zmian, jakie mogą zajść w organizmie poprzez jej niedobór, może być nie tylko długim, ale także ciężkim procesem. Na rynku dostępne jest wiele preparatów czy to tylko zawierających witaminę B3, czy cały kompleks składników mineralnych. Ich ceny nie są duże, a prawidłowa gospodarka organizmu jest bardzo ważna w codziennym funkcjonowaniu.

Dodaj komentarz

Email niezostanie opublikowany. Imię i Email są obowiązkowe.