Okres jesienno-zimowy to czas, w którym zdecydowanie częściej kończy się żywotność akumulatorów. Jest to spowodowane spadkiem temperatur, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia się pojemności elektrycznej tego podzespołu. Dodatkowo jeżeli akumulator służył nam już kilka lat, to bardzo możliwe, że w mroźny poranek zwyczajnie odmówi posłuszeństwa. Jak zatem samodzielnie wymienić akumulator? Sprawdźcie podpowiedzi od mechaników z Besthol.
Jak często należy wymieniać akumulator?
Ocena żywotności akumulatora nie jest prosta. Nie można bowiem jednoznacznie wskazać okresu, po którym ten podzespół wymagałby wymiany. Przyjmuje się jednak, że akumulator wystarcza na około 5-6 lat, choć zdarzają się przypadki, że wytrzymuje on znacznie dłużej lub zdecydowanie krócej.
Obecnie stosowane akumulatory są bezobsługowe. Oznacza to, że kierowcy nie mają dostępu do ich wnętrza, w związku z czym niemożliwe jest uzupełnienie poziomu elektrolitu. Czy można zatem samodzielnie sprawdzić stan akumulatora? Oczywiście, że tak! Podzespoły te wyposażone są w tzw. magiczne oko, czyli wizjer, który informuje o stopniu ich zużycia. Kolor zielony oznacza, że akumulator jest w pełni naładowany, kolor czarny informuje o konieczności doładowania, natomiast odcienie bieli i żółci mówią o potrzebie wymiany.
Ładowanie akumulatora z kabli – jak to zrobić?
Nie zawsze wymiana akumulatora na nowy jest konieczna. Zdarza się, że wystarczy zwykłe podładowanie tego podzespołu i auto znów zaczyna sprawnie działać. Jak zatem samodzielnie podładować akumulator z kabli?
Aby podładować akumulator potrzebne będą kable rozruchowe oraz drugi, sprawnie działający pojazd. Istotne jest, aby auto, z którego zamierzamy pożyczać prąd miało na początku całej procedury wyłączony silni, a pojazd podlegający naprawie – wyłączony zapłon. Kolejnym krokiem jest podłączenie kabli w odpowiedniej kolejności. Przewód w kolorze czerwonym należy przypiąć do dodatniej klemy sprawnego pojazdu oraz dodatniej klemy w aucie, w którym akumulator wymaga podładowania. Kabel czarny musimy przymocować do ujemnego zacisku akumulatora „dawcy”, a następnie do metalowego elementu (masy) w komorze silnika „biorcy”, np. do bloku silnika, śruby itp. Po wykonaniu powyższych czynności uruchamiamy silnik w sprawnym samochodzie, a następnie staramy się odpalić auto wymagające podładowania. Kiedy pojazd czerpiący energię odpali, wówczas ściągamy kable w odwrotnej kolejności do tej, którą wykonaliśmy przed chwilą. Zaczynamy zatem od odpięcia przewodu masowego w aucie dotychczas niesprawnym. Po zdjęciu przewodów nie należy wyłączać silnika przez kilkanaście minut, aby akumulator zdążył się naładować. W przeciwnym razie auto może wymagać powtórzenia całej procedury. Jeżeli awaria akumulatora przydarzyła się na drodze poza miastem i nie mamy możliwości, aby zadzwonić po znajomych, wówczas dobrym rozwiązaniem jest wezwanie pomocy drogowej.
Jak samodzielnie wymienić akumulator w samochodzie?
Auto stawiamy na płaskiej powierzchni, w miejscu pozbawionym dostępu do ognia. Następnie zaciągamy hamulec ręczny, wyłączamy zapłon i wyjmujemy kluczyk ze stacyjki (jest to niezwykle ważne w autach posiadających centralny zamek, bowiem po wyjęciu akumulatora pojazd może się zwyczajnie zamknąć). Kolejnym krokiem jest założenie gumowych rękawic oraz ochronnych okularów. Po wykonaniu powyższych czynności – odkręcamy zacisk z ujemnego bieguna akumulatora, a następnie to samo czynimy z dodatnim. Kiedy wszystkie powyższe etapy zostaną poprawnie przeprowadzone, wówczas zdejmujemy wszelkie zabezpieczenia akumulatora i trzymając pionowo baterię (dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko ewentualnego wycieku) wyjmujemy akumulator.
Nowy akumulator montujemy w miejsce starego, po czym zakładamy klemę dodatnią, a następnie ujemną. Kolejno dość mocno dokręcamy zaciski i spryskujemy specjalistycznym smarem bieguny.
Istotne jest, aby przy wymienia akumulatora odpowiednio dobrać nową baterię, zachowując parametry pojemności, prądu rozruchowego, rozmiaru i sposobu mocowania. Zużyty akumulator wymaga odpowiedniej utylizacji, dlatego należy oddać go do sklepu, w którym zakupiony został nowy podzespół.
Każdy kierowca przed przystąpieniem do powyższej procedury powinien sprawdzić instrukcję pojazdu, w której mogą pojawić się informacje dotyczące dopuszczania lub niedopuszczania przez producenta możliwości samodzielnej wymiany. W niektórych autach (zwłaszcza tych, posiadających wiele systemów elektrycznych oraz posiadających układ start/stop) cała procedura demontażu i montażu alternatora wymaga specjalistycznych urządzeń diagnostycznych, w związku z czym wymiana możliwa jest tylko w warsztacie samochodowym.
Adrian
7 maja, 2017 at 4:37pmja tam wolę zlecić specjalistom wymianę akumulatora i się w to nie bawić 🙂
macic83
16 października, 2017 at 5:00pmProsta sprawa. Chyba, że dla blondyny.
Lukasz
2 czerwca, 2024 at 4:15pmTeraz poproszę artykuł jak wymienić baterie w aucie elektrycznym