Silnik w twoim aucie chodzi nierówno, pali za dużo, stracił moc? To jest już niezły powód, by sprawdzić układ zapłonowy. Jak to sprawdzić i uniknąć unieruchomienia? Podpowiadamy
Zapłon w benzynowym oldtimerze
Aby silnik benzynowy oldtimera “zaskoczył” konieczny jest sprawny układ zapłonowy. Bez niego najlepiej “zakonserwowany” sprzęt nie ruszy z miejsca. A jego integralną częścią jest iskra, która w idealnie dobranym momencie zapali mieszankę paliwowo – powietrzną.
Iskra powstaje w momencie gdy styk przerywacza zamknie się i ponownie otworzy, a cewka zapłonowa wytwarza wysokie napięcie. Napięcie to jest rozdzielane przez palec rozdzielacza, obracający się w aparacie zapłonowym do poszczególnych styków w kopułce rozdzielacza. Dalej, przewody wysokiego napięcia prowadzą prąd do świec zapłonowych. Kiedy napięcie ma odpowiednią wartość, wówczas między elektrodą środkową (główną) a masową (boczną) przeskakuje iskra. W tym momencie w cylindrze powinna się również gotowa do zapłonu mieszanka paliwa i powietrza, a tłok oraz zawory powinny znajdować się w odpowiednim położeniu. Jakiekolwiek zachwianie precyzyjnych ustawień powoduje brak zapłonu.
Co może niepokoić?
Na złe działanie układu zapłonowego mogą wskazywać charakterystyczne objawy. Jeśli silnik twojego oldtimera pracuje nierówno, nie wkręca się na obroty, krztusi się i dławi, to niewątpliwy znak, że koniecznie trzeba przyjrzeć się zapłonowi. Sam możesz to sprawdzić, odpinając świecę od przewodu wysokiego napięcia, w fajce przewodu umieszczając zapasową świecę i dotknąć nią bloku silnika. Druga osoba powinna w tym czasie zakręcić rozrusznikiem, a między elektrodami świecy powinny zacząć przeskakiwać iskry. Powinieneś robić to ostrożnie, bo jeśli dojdzie do przebicia, a będziesz trzymał świecę gołą ręką, porazi cię prąd, i to o wysokim napięciu, który może zabić osoby o słabym sercu. Ryzyko zmniejszysz, trzymając świece izolowanymi kombinerkami.
Nie tylko warsztat, sam również wiele możesz
Możesz też otworzyć śrubokrętem kopułkę i sprawdzić, czy styki są czyste, czy zaśniedziałe, czy końcówka palca rozdzielacza jest cała i czy sprężynka znajdująca się pod węglowym sztyftem w kopułce odpowiednio go napina, czy sam sztyft jest cały i czy kopułka jest cała, bez wyszczerbień i pęknięć? Jedną z częściej spotykanych przyczyn problemów z zapłonem jest uszkodzenie izolacji. To naturalne, że izolacja parcieje się pod wpływem czynników atmosferycznych, zmian temperatur czy ze starości, czasem też izolację można uszkodzić mechanicznie – przerwać, przetrzeć, mogą ją pogryźć szczury lub kuny. Nieszczelności izolacji możesz wyśledzić w ciemnym garażu, w którym odpalasz silnik auta i w czasie jego pracy spryskujesz przewody wodą. Przebicia uwidocznią się w postaci miniaturowych błyskawic.
Robiąc przegląd układu zapłonowego nie zapomnij o świecach. Tutaj liczą się przede wszystkim parametry. Fakt, że świeca pasuje do gwintu w głowicy tylko sugeruje dopasowanie świecy do wymagań auta. Tutaj też należy na bieżąco kontrolować stan elektrod oraz izolatora.
Jeśli zdecydujesz się na samodzielną wymianę przewodów wysokiego napięcia, pamiętaj, aby wymieniać je po jednym. dzięki temu unikniesz pomieszania i nie zamienisz ich miejscami.
Autor artykułu Artykuł przygotowała Pomoc Drogowa Pat-Car z Płocka zajmująca się transportem i wynajmem aut. |