B6- bardzo ważna witamina!

Witamina B6 jest składnikiem dietetycznym, który jest regularnie wybierany przez szereg pacjentów. Warto wybrać tego rodzaju rozwiązania i wiedzieć konkretnie, jak wyglądają wskazania i korzyści wynikające z zastosowania takich składników i suplementów diety, które zawierają składniki rodzaju witamina B6. Warto wybrać różnego rodzaju rozwiązania i wiedzieć konkretnie, jakie korzyści wynikają z zastosowania tego rodzaju witaminy.

Czym jest i jak działa witamina B6?

Witamina B6 to tak naprawdę grupa związków, należących do pochodnych pirydoksyny i pirydyny. Oprócz tego są to pochodne również pirydoksalu i pirydoksaminy. Jej rola w organizmie jest bardzo rozbudowana, bowiem witamina B6 odpowiada za następujące funkcje:

  • Przemiana tłuszczów,
  • Metabolizm węglowodanów
  • Przemiana aminokwasów i ich utylizacja,
  • Synteza prostanoidów i prostaglandyn,
  • Modulacja ciśnienia tętniczego i pracy serca,
  • Regulacja napięcia mięśniowego,
  • Wspierające działanie na układ nerwowy,
  • Uczestnictwo w szlakach produkcji hemoglobiny,
  • Produkcja hormonów i enzymów.

Jak widać, istnieje wiele funkcji związanych z witaminą B6. Warto zwrócić uwagę również m.in. na to, że witamina B6 wspomaga terapię nerek, ogranicza wydalanie szczawianów z moczem i tym samym przeciwdziała tworzeniu się złogów w obrębie nerek. Funkcji, które ma witamina B6 jest cała masa i warto mieć tego wszystkiego świadomość.

Jakie są skutki niedoboru witaminy B6?

Jeśli witamina b6 występuje w naszym organizmie w zmniejszonym stężeniu, możemy cierpieć na następujące dolegliwości:

  • Bezsenność,
  • Apatię,
  • Depresję,
  • Zaburzenia koncentracji,
  • Spadek odporności organizmu,
  • Stany zapalne skóry,
  • Kamica nerkowa,
  • Nudności,
  • Zmiany błon śluzowych,
  • Zaburzenia pracy serca,
  • Niedokrwistość,

Jeśli niedobory występują u dzieci w okresie rozwojowym, to niedostateczne dostarczanie związków jak witamina b6 może prowadzić do takich dolegliwości jak:

  • Stany padaczkowe,
  • Opóźnienie umysłowe,
  • Zaburzenia rozwoju kośćca.

Powyższe kwestie wskazują, jak istotna jest właściwa podaż witamin, takich jak witamina B6 dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

 

One thought on “B6- bardzo ważna witamina!

  1. biedronka1

    4 czerwca, 2019 at 9:40am

    Witaminę B6 warto uzupełniać pokarmami. Znajdziemy ją m.in w mięsie , rybach drobiu, jajkach , mleku, warzywach, kiełkach pszenicy a także w orzechach i pestkach dyni i słonecznika.

Dodaj komentarz

Email niezostanie opublikowany. Imię i Email są obowiązkowe.