Awarie się zdarzają. To normalne w przypadku każdego rodzaju sprzętu. Jeżeli nasza koparka lub ładowarka z jakiegoś powodu się popsuje, nie ulegajmy panice – naprawa maszyn budowlanych bywa kosztowna, ale trzeba zagryźć zęby i po prostu wymienić daną część. Warto jednak poznać powód naszej niedoli. Jakie są zatem najpopularniejsze przyczyny awarii maszyn budowniczych?
Zanieczyszczenie płynu hydraulicznego
Serwisy zajmujące się na co dzień naprawą maszyn budowlanych podają, że jeżeli chodzi o płyn hydrauliczny, to przyczyną aż 75% awarii bywa zwyczajnie jego zanieczyszczenie. W trakcie eksploracji maszyny do układu hydraulicznego dostają się bowiem gazy, woda, a nawet różnego rodzaju cząstki stałe – przyspieszają one proces starzenia się płynu, czego rezultatem jest coraz gorsza praca pompy hydraulicznej. To, że pompa zbliża się powoli do kresu swoich możliwości, można łatwo rozpoznać po wystąpieniu jednego z charakterystycznych objawów. Mowa o szybkich i ekstremalnych skokach ciśnienia, donośnym hałasie (grzechot) dochodzącym z pompy lub mających miejsce wyciekach.
Błąd użytkownika
Naprawa maszyn budowlanych bywa konieczna również w przypadku błędów ludzkich. Przyjmuje się, że jeżeli chodzi o sprzęt budowlany, to człowiek odpowiada aż za jedną trzecią wszystkich awarii! Jest to o tyle kłopotliwe, że gwarancje i ubezpieczenia często nie obejmują usterek wywołanych przeoczeniem lub gapiostwem samych użytkowników. Dlatego kluczową rolę w zapobieganiu podobnym sytuacjom odgrywa dokładne przeszkolenie przyszłego pracownika. Im lepiej wyszkolony operator maszyny budowlanej, tym mniejsza szansa na popełnienie przez niego kosztownego błędu.
Wiek maszyny
Nic nie trwa wiecznie – nawet maszyny budowlane. Każda część posiada swoją żywotność, więc trzeba liczyć się z tym, że jakaś awaria na pewno nas nie ominie i że jest to jedynie kwestia czasu. Na szczęście właściwa eksploatacja maszyn budowlanych potrafi znacznie wydłużyć ich żywotność. Dlatego operator powinien pamiętać o codziennej kontroli wizualnej. Polega ona na sprawdzaniu płynów eksploatacyjnych, zabezpieczeniu sworzni oraz kontroli pęknięć (szczególnie w okolicach spawów, tulei i wzmocnień) i właściwego działania awaryjnego układu skrętu. Dopiero potem można uruchomić silnik, choć przez kilka minut należy pozostawić go na wolnych obrotach. W tym czasie warto sprawdzić oświetlenie zewnętrzne, wycieraczki szyby przedniej oraz pasy bezpieczeństwa.
Naprawę maszyn budowlanych odraczają w czasie również czynności okresowe – w tym przede wszystkim smarowanie, które powinno się odbywać wg tzw. tabeli smarowania. Tabela ta znajduje się w instrukcji obsługi lub umieszczona jest na samej maszynie. Wyznaczone w niej punkty muszą być systematycznie smarowane co określoną liczbę godzin. Uwaga: wszelkich napraw powinno się dokonywać przy unieruchomionej i właściwie zabezpieczonej maszynie.
Artykuł opublikowany dzięki PowersPartner.pl
Powers Partner Sp. z o.o. specjalizującej się w serwisie i sprzedaży części zamiennych do maszyn budowlanych. Firma oferuje części nowe i używane do Volvo, CAT, JCB, Komatsu i innych.