Przyczyny zaburzenia flory bakteryjnej jelit

Flora bakteryjna jelit jest bardzo ważnym elementem ogólnej odporności organizmu. Ma również wpływ na produkcję witamin, hormonów, neuroprzekaźników oraz fermentację niestrawionej żywności. Skład mikroflory bakteryjnej zależy od trybu życia człowieka, stosowanej diety, ale też wieku oraz częstotliwości przyjmowania antybiotyków. W zdrowych jelitach znajduje się duża ilość korzystnych bakterii Bifidobacterium i Lactobacillus. Obszar ten jest zasiedlany również przez niekorzystne drobnoustroje, jeśli jednak ilościowo przeważają pożyteczne bakterie, wówczas panuje równowaga, a jelita prawidłowo wykonują swoje zadania. Flora bakteryjna może ulec zaburzeniu, a wtedy pogarsza się odporność i działanie układu trawiennego człowieka, co bezpośrednio przekłada się na obniżone samopoczucie.

Przyczyny niekorzystnej flory bakteryjnej jelit to m.in.:

– niezdrowa dieta,
– niektóre choroby jak cukrzyca, zaburzenia pracy tarczycy, nowotwory,
– leczenie antybiotykami,
– długotrwały stres,
– okres ciąży,
– brak ruchu,
– palenie papierosów.

Objawy wskazujące na zaburzenia flory bakteryjnej jelit to przede wszystkim problemy z wypróżnianiem (wzdęcia, biegunki), bóle brzucha, nudności, wymioty, spadek wagi.

Zdrowe jelita są warunkiem zdrowego organizmu, także jeśli mamy wyżej wskazane problemy, należy jak najszybciej wdrożyć działania naprawcze. Przede wszystkim konieczne staje się uzupełnienie niedoborów flory bakteryjnej poprzez spożywanie produktów bogatych w pożyteczne bakterie. Są to m.in. jogurty, kefiry, maślanki oraz kiszonki. Należy przy tym zwrócić uwagę na jakość produktów mlecznych. Nie powinny być dosładzane, nie mogą również przebywać zbyt długo poza lodówką, ponieważ tracą dobroczynne właściwości.

W diecie naprawczej jelit ważne jest także dostarczenie organizmowi błonnika, który pozytywnie wpływa na różnorodność szczepów bakteryjnych zasiedlających układ pokarmowy. Żywność bogata w ten składnik to warzywa (m.in. czosnek, cebula, szparagi), owoce (np. jabłka, śliwki, gruszki), rośliny strączkowe oraz orzechy.

Aby przyspieszyć proces odbudowy flory bakteryjnej jelit warto również przyjmować produkty lecznicze dostępne w aptece, zawierające dobroczynne szczepy bakterii. Są to leki bez recepty, zazwyczaj w przystępnych cenach. Na półkach aptecznych znajdziemy wiele rodzajów probiotyków, takich jak m.in. Enterol, Sanprobi Ibs, Multilac czy Acidolac. Należy je przyjmować przez kilka miesięcy, aby w pełni zasiedlić układ pokarmowy pożytecznymi szczepami bakterii, wskutek czego stopniowo negatywne objawy zaburzonej flory jelitowej powinny ustąpić.

Warto zadbać o stan układu trawiennego, ponieważ dolegliwości w tym obszarze przekładają się na rozmaite dysfunkcje całego organizmu.

One thought on “Przyczyny zaburzenia flory bakteryjnej jelit

  1. barbara5

    1 marca, 2019 at 1:18pm

    Przede wszystkim trzeba pić dużo wody. Do tego codzienna zieleninka w diecie i po zaburzeniach ani śladu

Dodaj komentarz

Email niezostanie opublikowany. Imię i Email są obowiązkowe.