Wyobrażasz sobie swoją przyszłość zawodową za biurkiem? Nie ważne czy masz już doświadczenie na podobnych stanowiskach, czy dopiero zaczynasz wkraczać na tę ścieżkę, gdyż zestaw cech i umiejętności charakteryzujących dobrego pracownika biurowego jest za każdym razem bardzo podobny.
Z jednej strony chodzi tu o to, że każda firma może posiadać trochę inną strukturę, a nawet profil działalności z którymi wiążą się obowiązki takiej osoby, z drugiej bardzo rzadko zdarza się, żeby zajmowanie tego stanowiska nie wiązało się z koordynowaniem funkcjonowania firmy, procesów w niej zachodzących czy też z pośredniczeniu w sprawnym przypływie informacji. Można więc reprezentować branżę budowlaną, usługową lub handlową, a i tak będzie się od nas wymagało bardzo podobnego obrazu kompetencji. Paradoksalnie zwykłe klikanie na klawiaturze oraz siedzenie po kilka godzin dziennie za biurkiem nie jest dla każdego. Artystyczne dusze, ekstrawertycy oraz kandydaci nastawieni na działanie mogą się bardzo zawieść próbując wdrożyć swoją psychikę w monotonie szelestu papieru do drukarki i trzasku zszywacza oraz zapięć segregatora. Pracownik biurowy musi wielbić porządek i… a tego dowiecie się już w dalszej części artykułu.
Weź, bo może się przydać!
Bycie kompetentnym pracownikiem biurowym wiąże się bardzo często z umiejętnością przewidywania wielu sytuacji i radzenia sobie z tymi najbardziej nietypowymi, bez mrugnięcia okiem. Rozpoczynając tę przygodę warto mieć przy sobie zestaw/niezbędnik każdego, kto chce
czerpać satysfakcję z zajmowania wyprostowanej i wygodnej pozycji za biurkiem:
– edytory plików opanowane w stopniu, który umożliwia szybkie, efektywne i profesjonalne wprowadzanie wszelkich zmian w dokumentach zbudowanych z kilobajtów, np. grafikę, tekst, przygotowanie prezentacji, obsługę poczty e-mail,
– język obcy na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację werbalna i niewerbalną (najczęściej wymaga się tu angielskiego),
– zdolności organizacyjne i aranżacyjne, które wykorzystuje się do optymalizacji swoich zadań pracowniczych,
– mocna motywacja do pracy, a także chęć rozwoju i poprawiania wydajności na korzyść całej firmy.
Dane, liczby, informacje – zaprzyjaźnij się z nimi!
Niby mało wymagająca praca, a wymagania, które musisz spełniać, wciąż rosną. Weźmy np. takie dane. Gromadzenie ich, przetwarzanie, przekazywanie, zestawianie oraz wiele innych operacji będzie od tej chwili twoim obowiązkiem. Wystarczy raz się zgubić w ich gąszczu by stracić wiele energii na wydostanie się z tego labiryntu – gorzej jeśli utkniemy w środku ogromnej dżungli papierzysk. Z danych korzysta się obecnie każdego dnia, a więc odnalezienie właściwych to w zasadzie kolejny priorytet w pracy osoby zatrudnionej na stanowisku biurowym. By to osiągnąć powinniśmy zaprzyjaźnić się z:
– nowymi technologiami (konstrukcja bazy danych),
– obsługa urządzeń biurowych (drukarka, skaner, faks, niszczarka i ksero).
Wykaż się wiedzą
Firma do której aplikujesz zapewne posiada jakiś profil działalności, strategicznie dobrym posunięciem było by więc zdobycie podstawowych informacji na ten temat. Nie tylko ułatwi ci to start, ale także pomoże w późniejszym funkcjonowaniu, gdyż nic nie jest bardziej stresujące, niż rozpoczynanie od całkowitego zera i pęd za potrzebnymi informacjami – lepiej rozłożyć to wszystko w czasie, a wtedy wiedza lepiej się przyswoi (wręcz naturalnie). Pracownik biurowy musi być także jednocześnie dyplomatą i strategiem, gdyż pogodzenie różnych zadań zawsze wymaga wypracowania satysfakcjonującego kompromisu. Stań się formalnym fundamentem firmy, a przeszkody same będą usuwać się spod twoich stóp.
Za cenne wskazówki dziękujemy portalowi ZbudujBiznes.pl .