Odpowiednie żagle to zagadka, która muszą rozwiązać początkujący żeglarze. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia żagli lepiej nie dobierać z kilku powodów. Z myślą o początkujących żeglarzach powstał nasz artykuł. Dzięki niemu dowiesz się podstaw na temat żagli jachtowych. Z artykułu uzyskasz informacje o wykonaniu żagli i zapoznasz się z żaglem podstawowym. Nie zabraknie informacji o budowie.
Materiały pod żagiel — krótka historia
Żagle od połowy XIX wieku przeszły dużą metamorfozę. Bawełniany materiał został zamieniony na nylon. Początkowo ten materiał został użyty do szycia spinakerów. Jednak już w połowie XX wieku żeglarze mogli liczyć na poliester. Dzięki odpowiedniemu splotowi żagle były praktycznie nierozciągliwe. Dzięki czemu mogły dłużej wytrzymać przed energią wiatrową.
Poliestry, które do czasów dzisiejszych wykorzystujemy do produkcji żagli to dakron, tergal, tetotron, terylen. Wymienione wyżej tworzywa charakteryzują się odpornością mechaniczną oraz higroskopijną. Są wykorzystywane do jachtów rekreacyjnych.
W przypadku jachtów o charakterze sportowym żagle są wykonane z kevlaru. W różnych testach wytrzymałości mechanicznej kevlar wypada 2-3 lepiej od dakronu. Dodatkowo posiada filtry UV. Podczas produkcji żagli wykorzystuje się pokrycia dodatkowe. Żagle posiadają powłoki ochronne przeciwko promieniowaniu UV, które przedłużają żywotność żagla o nawet 50%.
Budowa żagla od podszewki
To nie taka łatwa sprawa dla początkującego laika. Budowa ta zawiera wiele specyficznych nazw, które trzeba sobie przyswoić. Oto ważne aspekty budowy żagla. Szycie żagla odbywa się z pasów materiału żaglowego tzw. brytów. Pomiędzy pasami umieszcza się kilka warstw materiału tzw. bandy lub refbandy. Żagiel otaczają krawędzie zwane likami.
Wyróżniamy dokładnie 4 rodzaje lików. Ich ilość zależy od kształtu żagla. Tutaj wyróżnić należy 3 rodzaje ożaglowania. W ożaglowaniu bermudzkim wyróżniamy lik przedni (przy maszcie), lik wolny (po drugiej stronie od masztu) oraz lik dolny. Kształt tego żagla przypomina trójkąt prostokątny.
Drugim typem jest ożaglowanie gaflowe to rodzaj skośnego czworoboku, gdzie krawędź górna ma kształt trójkąta. W tym przypadku mamy 4 liki: przedni (przy maszcie), tylny/wolny (naprzeciw przedniego), górny (przy gaflu) i dolny (przy bomie). Ożaglowanie rejowe to ostatni rodzaj żagla. Składa się z: lików bocznych, liku dolnego i górnego. Ma kształt prostokątna albo trapezu rozpiętego na poziomej belce.
Grot — król podstawy żaglówki
Przygodę z żaglami warto zacząć od grota. To najważniejszy żagiel odpowiedzialny za główny napęd. Używanie grota odbywa się przy każdej silnie wiatru. Niezależnie od energii wiatrowej grot może być stosowany samodzielnie albo grupowo. W przypadku wykorzystania więcej niż jednego żagla grot jest masztem wyższym np. przy jachtach dwumasztowych.
Gdy mamy do czynienia z dwoma, równymi masztami grot może stanowić rodzaj żagla tylnego. W kieszeniach grota znajdują się listwy usztywniające. W razie potrzeby grota można zawsze zrefować.
Artykuł powstał przy współpracy ze SklepWind.pl |