Dlaczego warto się suplementować?

Znaczenie zbilansowanej diety dla zdrowia jest znane od dawna. Przed 1960 rokiem zainteresowanie tą dziedziną koncentrowało się głównie na zapobieganiu ostrym chorobom związanym z niedoborem składników odżywczych, takim jak szkorbut, krzywica i pelagra.

W tym czasie zidentyfikowano około 50 niezbędnych składników odżywczych:

  • witaminy,
  • minerały,
  • przeciwutleniacze,
  • kofaktory,
  • niezbędne aminokwasy,
  • niezbędne kwasy tłuszczowe.

Opracowano również zalecane dzienne spożycie tych składników odżywczych. Zalecenia okazały się przydatne w eliminowaniu ostrych chorób związanych z niedoborem składników odżywczych, ale również stały się ważną podstawą dla tak popularnej dzisiaj suplementacji.

Suplementacja – na czym polega jej fenomen?

W ciągu ostatnich dziesięcioleci zwrócono jeszcze większą uwagę a rolę diety i odżywiania. Wykazano, że odżywianie odgrywa rolę w długoterminowym zdrowiu serca, kości, stawów, oczu, układu nerwowego i układu odpornościowego, a ewentualne braki i niedobory mogą być skutecznie uzupełniane właśnie z pomocą szeroko dostępnych suplementów, które często są w łatwiejszej do przyjmowania formie, niż te same witaminy, czy minerały pozyskiwane z tradycyjnych posiłków w ciągu dnia.

Właśnie dlatego w ostatnich latach naukowcy zwracali większą uwagę na suplementy jako możliwe składniki zdrowej diety. Powoli tego rodzaju suplementacja stała się akceptowaną częścią nowoczesnych praktyk zdrowotnych, a dzisiaj – wręcz oczywistą. Obejmuje to na przykład rolę suplementów wapnia i witaminy D w utrzymaniu optymalnej gęstości kości oraz rolę suplementów kwasu foliowego w zapobieganiu niektórym wadom wrodzonym.

Żelazo – suplementacja dla wymagających

Jeśli chodzi o suplementy, po które sięgamy najczęściej – na szczycie listy z pewnością są te dbające o uzupełnienie w organizmie żelaza. Żelazo jest minerałem niezbędnym dla zdrowia człowieka, a jego suplementacja ma tym większe znaczenie z tego powodu, że nasz organizm nie może wytwarzać żelaza. Zatem musimy minerał ten pozyskiwać z suplementów lub żywności. Aby to robić, warto wiedzieć, że żelazo znajduje się w wielu produktach spożywczych – jednak od razu należy podkreślić, że żelazo roślinne nie jest tak dobrze wchłaniane, jak żelazo pochodzenia zwierzęcego.

Najlepszymi źródłami roślinnymi poza suplementacją są na przykład:

  • fasola,
  • orzechy,
  • nasiona,
  • groszek,
  • chuda wołowina,
  • jagnięcina.

Jeśli nie ma się w menu dużej ilości produktów bogatych w żelazo, warto rozważyć suplementację (zobacz tu). Żelazo ma duży wpływ na nasze zdrowie i przetrwanie. Jest zwykle związane z hemoglobiną – białkiem, które transportuje tlen w organizmie – ale również okazuje się niezbędne do produkcji energii, produkcji DNA, regulacji genów, czy procesu detoksykacji organizmu.

Czy suplementy będą dobre również dla Ciebie?

Jeśli chcesz wesprzeć swoje zdrowie, zwiększyć poziom energii, poprawić nastrój i ostrość umysłu, a nawet złagodzić objawy przewlekłego stanu zdrowia, codzienne dostarczanie odpowiedniej ilości witamin i minerałów ma kluczowe znaczenie. Oczywiście dieta sama w sobie jest najlepszym sposobem na uzyskanie potrzebnych składników odżywczych, ale suplementy diety mogą być ważnym sposobem na uzupełnienie braków. Warto więc po nie sięgać, jeśli chcesz mieć pewność, że Twojemu organizmowi nie brakuje niczego do prawidłowego funkcjonowania.

Dodaj komentarz

Email niezostanie opublikowany. Imię i Email są obowiązkowe.