Nie ulega wątpliwości, że wiele samochodów w Polsce jest wiekowych. Trzeba mieć na uwadze, że na polskich drogach nie brakuje wraków, które już dawno powinny być poddane utylizacji. Jednak takie samochody zajmują również miejsca na parkingach. Co dzieje się z takimi pojazdami? Za przykład weźmy tutaj Warszawę, gdzie ten problem również jest bardzo poważny.
Półtora tysiąca warszawskich wraków
Tylko w roku ubiegłym z warszawskich parkingów odholowano 1,5 tysiąca wraków, a więc firmy świadczące usługi odholowywania pojazdów, mają co robić. Gorsze jest jednak to, że za samochody płaci miasto. Polega to między innymi na płaceniu za polisę OC samochodu, co stanowi poważne obciążenie warszawskiego budżetu. Zresztą podobny problem mają też inne miasta w Polsce.
Co dzieje się z odholowanym samochodem?
Takie samochody są odholowywane na zamknięte parkingi, aby przejść na własność podmiotów dbających o porządek na drogach. W Warszawie jest to Zarząd Dróg Miejskich. Po samochód zgłasza się natomiast jedynie około 15-20 procent kierowców. Reszta przechodzi na własność miasta i to właśnie ono musi zapłacić za polisę OC takich samochodów. ZDM opłaca ubezpieczenie OC samochodu ryczałtowo, ale i tak jest to wysoki koszt, ponieważ sięgający 500 zł rocznie. Już 1000 pojazdów stanowi wydatek rzędu pół miliona złotych, a tych jest przecież więcej.
Ile wynosi kara za brak OC?
Nie każdy ma też świadomość tego, że wszystkie zarejestrowane pojazdy muszą mieć ważną polisę ubezpieczeniową. Kary za jej brak są bardzo wysokie. Dla samochodów osobowych wynoszą:
brak OC do 3 dni – 900 zł
brak OC od 3 do 14 dni – 2250 zł
brak OC powyżej 14 dni – 4900 zł
Jeszcze drożej będzie w przyszłym roku, kiedy najwyższa kara sięgnie aż 4900 zł.
Tymczasem rząd coraz skuteczniej walczy z kierowcami, którzy przetrzymują auta bez OC. Zamiast zapłacić wysoką grzywnę, lepiej odsprzedać auto, a skupów samochodów bez względu na wiek i stan nie brakuje, np.:
we Wrocławiu – skupautwroclaw-autocentrum.pl/
w Poznaniu – skupautpoznan-autocentrum.pl/
Co zrobić ze starym samochodem w firmie?
Problemów nie powinni mieć również przedsiębiorcy, którzy chcą pozbyć się starego samochodu. Często są one w dobrym stanie i firma oddaje je jako część rozliczenia nowego samochodu. Poza tym to z reguły auta regularnie serwisowane i ze zweryfikowaną historia, co również przemawia na ich korzyść. Problemem może być przebieg, bo samochody firmowe z reguły mają bardzo wiele kilometrów na liczniku. Przy odpowiedniej obsłudze serwisowej nie jest to jednak najważniejsze. Są też specjalne podmioty, które chętnie skupują firmowe auta, np. https://skupautflotyodfirm.pl/.
Możliwości jest więc całkiem sporo, a złomowanie pojazdów często nie jest najlepszym rozwiązaniem. Na pewno nie jest nim również pozostawienie samochodu na parkingu. Ani to mądre, ani też kulturalne, bo zwłaszcza w dużych miastach przestrzeni na parkingach raczej brakuje. Dlatego lepiej samochód sprzedać i cieszyć się zyskiem. Nawet wówczas, gdyby miałby on być stosunkowo niewielki.