Palenie – pułapka bez wyjścia?

Spread the love

Aby uporać się z niezwykle silnym nałogiem, jakim jest palenie, należy spróbować go poznać. Czy palenie to tylko fizyczne uzależnienie? Jak się od niego uwolnić?

Niezwykle silny narkotyk

Podczas czytania powyższych słów zapewne od razu przyszła Ci na myśl heroina, kokaina, bądź inny środek uzależniający z kategorii tzw. narkotyków twardych. Czy wpadło Ci jednak do głowy, że mowa tu o nikotynie?

Nikotyna w świetle współczesnych badań jest jedynym z najszybciej uzależniających substancji na świecie. Dlatego właśnie większość wieloletnich palaczy nie potrafi dokładnie określić, kiedy na dobre wpadli w szpony nałogu. Także z tego powodu nawet pojedyncza dawka trucizny potrafi ponownie szybko wciągnąć osobę, która do tej pory poddana była odwykowi.

Jednym z podstawowych założeń, które według Alenna Carra (twórcy metody rzucenia palenia “EASYWAY”) powinna przyjąć osoba pragnąca wyswobodzić się spod wpływu tego zgubnego nałogu, jest przyjęcie do świadomości słowa NARKOTYK – tym bowiem właśnie jest nikotyna tłoczona w żyły palacza.

Zrywanie łańcuchów

Droga do pełnego uniezależnienia się od papierosów jest zazwyczaj długa i kręta. Nie ma tu jednej, sprawdzonej metody, która byłaby w stanie skutecznie pomóc wszystkim uzależnionym. Pragniemy poniżej przedstawić Ci kilka najpowszechniejszych metod, łącznie z krótkim opisem ich charakterystyki oraz potencjalnej skuteczności:

Metoda “silnej woli” – polega na próbie rzucenia poprzez wstrzymywanie się od palenia i zdaniu się na siłę charakteru z nadzieją, że chęć sięgnięcia po papierosa z czasem minie. Inną jej odmianą jest stopniowa redukcja wypalanych papierosów. Jest to chyba najrzadziej działająca z odmian kuracji, ponieważ nałóg z reguły wygrywa. Bardzo łatwo również w jej przypadku stracić kontrolę podczas np. sytuacji stresujących, bądź imprez alkoholowych i sięgnąć po “ostatniego”, zgubnego papierosa, który ponownie wciąga w nałóg.

Zastępniki – plastry, gumy lub cukierki nikotynowe, e-papierosy.Ich zadaniem jest sprawić, że odzwyczaisz się od sięgania po normalnego papierosa, a co za tym idzie – uwolnisz od nałogu. Nic bardziej mylnego – poza samym rytualizmem związanym z mechanizmem palenia, istotną rolę odgrywa tu także sama substancja. Zaś jak sama logika wskazuje – nie można zastępować jednej trucizny… jej inną wersją.

Substancje ograniczające głód nikotynowy – wszelkiego rodzaju preparaty, np. Desmoxan. Zasadniczo jest to metoda dość skuteczna, zaś produkty tego typu zbierają pozytywne recenzje. Problemem jednak jest czasem wrażliwość niektórych osób na substancje w nich zawarte, objawiające się choćby poprzez bóle głowy, kłopoty ze snem, czy nudności. Istotną kwestią w takim przypadku jest również problem podczas występowania uzależnienia nie tylko natury fizycznej, ale również psychicznej – w takim przypadku substancje antynikotynowe nie będą potrafiły pomóc i mogą stanowić jedynie chwilowe placebo.

Programy terapeutyczne – najskuteczniejsza z metod walki ze zgubnym nałogiem. Na przykłąd wspomniany powyżej program EASYWAY (jedna z najbardziej znanych i skutecznych tego typu metod) odnotowuje ponad 90% skuteczność wśród osób, którym udało się na stałe odstawić palenie! Źródło sukcesu tkwi w tym przypadku w walce z papierosem na dwóch polach: uzależnienia psychicznego oraz fizycznego, a także – zmianie nastawienia własnego podejścia do postrzegania uzależnienia.

Bad habit evoke worse dependence on it

Niezależnie, którą z metod wybierzemy, zawsze należy pamiętać o najważniejszej zasadzie:

“Bez względu na to na jaką strategię wyjścia z nikotynowej pułapki postawimy, warto pamiętać o jednym – jeden papieros, nawet jeden niewinny “mach” zapoczątkuje reakcję łańcuchową, a my sami znów wpadniemy w tytoniową pułapkę. Tak działa nikotyna. Rzucając palenie powinniśmy cieszyć się każdą chwilą bez papierosa, gdyż każdy kolejny dzień, tydzień, miesiąc i rok bez papierosa powoduje, że nasz organizm się regeneruje.” *

Szczęśliwy żywot niepalącego

Nikogo z palących nie trzeba przekonywać, jak wiele zyskujemy po odstawieniu nikotyny: lepsza wydolność oddechowa, większa zasobność portfela, sprawniejsze krążenie, czy brak duszącego kaszlu. W ostatnich latach palacze podlegają również silniejszemu niż kiedykolwiek dotąd w historii ostracyzmowi społecznemu, w związku ze wzrostem świadomości odnośnie szkodliwości tego nałogu. Czy Ty również pragniesz być wolny? W takim razie nie zwlekaj – odetchnij pełną piersią jako wolny niepalący!

* Cytat pochodzi z artykułu blogu apteki Nowa farmacja

3 thoughts on “Palenie – pułapka bez wyjścia?

  1. dezynsekcja

    Marzec 8, 2016 at 10:16am

    Niestety zgadzam się, że papierosy to niebywale silny narkotyk uzależniający przez wiele lat a zażywanie daje o sobie znać po dziesiątkach lat palenia. Po tym okresie bardzo trudno jest rzucić palenie.

  2. Temi

    Kwiecień 2, 2016 at 8:32am

    Mój ojciec palił dopóty, dopóki nie dostał udaru i rzucić musiał. Moja matka pali do dziś, różne ilości, ale zwykle paczka/dzień. Jest dobrze, ale obawiam się, że któregoś dnia już dobrze nie będzie…

Dodaj komentarz

Your email will not be published. Name and Email fields are required.

*