Metoda Krakowska – pomoc w autyźmie!

Spread the love

Każdy zrównoważony rodzic pragnie, by jego dziecko rozwijało się jak najlepiej. By w przyszłości wyrosło na dojrzałego, zrównoważonego, w pełni integralnego członka społeczeństwa. Na straży tego procesu stoi nauka zwana logopedią. Zobacz czy nie powinieneś się zainteresować Metodą Krakowską.

Jeżeli jako rodzic zauważasz u swojego 2 letniego dziecka słaby rozwój mowy, osłabiony kontakt wzrokowy, nieużywanie spontanicznych gestów czy inne objawy wyobcowania szybko reaguj, być może twoje dziecko ma autyzm. W takiej sytuacji każdy miesiąc zwlekania to ogromna strata. Trzeba przyznać, że niestety wielu logopedów w obliczu wykrycia u dziecka w/w charakterystycznych objawów tylko ‚rozkłada ręce’ i zaleca rodzicom zaakceptować fakt, że ich dziecko będzie zmuszone żyć z autyzmem. Na przeciw zrozpaczonym rodzicom wychodzą rozmaite terapie opracowywane, by w różnoraki sposób stymulować rozwój dziecka. Jedną z takich co raz bardziej popularnych koncepcji jest Metoda Krakowska. Czym ona jest, czy faktycznie jest ona skuteczna i czego wymaga od rodziców autystycznego dziecka?

Zasady Metody Krakowskiej

Autyzm polega na tym, że w poszczególne obszary w mózgu dziecka nie potrafią ze sobą współpracować, przez co dziecko takie dzieci nie potrafią współpracować z innymi ponieważ nieprawidłowo interpretują informacje dochodzące do nich z zewnątrz. Metoda Krakowska polega na ‚przeprowadzeniu’ dziecka przez kolejne etapy rozwoju tak jak to dzieje się w przypadku zdrowych dzieci. Celem przeprowadzanych systematycznie określonych Metodą Krakowską ćwiczeń jest osiągnięcie u dziecka pełnej integracji sensorycznej. Twórcą tej metody jest prof. Jagoda Cieszyńska z Katedry Logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Ponieważ metoda ta polega przede wszystkim na nauce czytania sylabami, znakomicie sprawia się także w przypadku dzieci zagrożonych dyslekcją.

Metoda Krakowska polega na przepracowaniu z dzieckiem 15 kategorii ćwiczeń. Wszystkie są oczywiście konsultowane z terapeutą MK, aby utrzymać dobry kierunek prac. Pierwsze zajęcia polegają na stymulacji słuchowej oraz opanowaniu technik ułatwiających artykulację głosek. Dziecko na późniejszym etapie przechodzi także ćwiczenia z zakresu percepcji wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowej oraz ćwiczeń pamięci, emocji, a także relacji społecznych.

Ponieważ dzieci autystyczne niełatwo skłonić do tego rodzaju ćwiczeń, rodzice muszą odkryć w sobie naprawdę wielkie pokłady energii, aby pomimo sprzeciwu dziecka przepracować rzetelnie wszystkie ćwiczenia. Niemniej rodzice, którzy przeszli tę niełatwą, pełną wyzwań drogę na ogół są zachwyceni widocznymi postępami u swoich dzieci. Wielu z nich przyznaje, że nie żałują żadnej z poniesionych ofiar w dotarciu do tego niezwykłego celu, sprawienia, że dziecko znakomicie dogaduje się z bliskimi, z rówieśnikami, jest kontaktowe i uśmiechnięte.

Wielu rodziców jako główną zaletę Metody Krakowskiej podaje jej skuteczność. Podczas, gdy od logopedy brak konkretnych zaleceń, w/w terapia daje światełko w tunelu. Rodzice mogą nawet początkowo samemu wykonywać ćwiczenia z dzieckiem, dzięki czemu mają poczucie, że nie są bezradni. A historie co raz to kolejnych prze szczęśliwych rodziców naprawdę dodaje motywacji i siły do działania.

Artykuł powstał we współpracy: https://juniora.pl/metoda-krakowska-inf-27.html

Dodaj komentarz

Your email will not be published. Name and Email fields are required.