Astma? Z jogą złapiesz oddech.

Spread the love

Astma jest obecnie uznawana za chorobę cywilizacyjną, na którą choruje 150 ml ludzi na świecie. Lekarze wciąż próbują znaleźć nowe leki, które będą skuteczniejsze od już istniejących, jednak poza lekami warto poszukać wsparcia również wśród niekonwencjonalnych sposobów.

Czym jest astma?

Astma nazywana jest również dychawicą. Stanowi długotrwałą chorobę, której głównym efektem jest zmniejszenie wydolności dróg oddechowych, zwłaszcza górnych. Jest to wynikiem niekontrolowanych ruchów, tzw. skurczów oskrzeli i pojawienia się w nich śluzu, który blokuje dostęp powietrza do całego obszaru oddechowego.

Nie jest chorobą możliwą do bagatelizowania, ponieważ jest nieuleczalna i trwa przez całe życie, przyczyniając się do powstania zmian w płucach. Są to zmiany, które trwale uszkadzają oskrzela.

Zdarzają się przypadki astmy wrodzonej, jednak znacznie częściej przyczyną pojawienia się choroby są nawracające infekcje dróg oddechowych, narażenie na codzienny kontakt z alergenami lub substancjami szkodliwymi, np. w pracy, jak również uzależnienie od palenia papierosów.

Typowe objawy astmy

Jak wiele chorób, tak również astma daje charakterystyczne symptomy, które ułatwiają jej rozpoznanie. Najbardziej rozpoznawalnym objawem są nagłe napady duszności. Mogą pojawiać się z różną częstotliwością oraz z różnym nasileniem, u każdego innym. Są osoby, które nie odczuwają astmy bardzo uciążliwie, a są i takie, u których nawet nadmierne wzruszenie emocjonalne może spowodować nagły problem z prawidłowym oddychaniem. Poza dusznością pojawia się także świszczący oddech, ciężki kaszel oraz mocny ucisk w klatce piersiowej, który utrudnia zarówno wdech, jak i wydech.

Joga jako pomoc w astmie

Joga to znacznie więcej, niż tylko przyjmowanie fantazyjnych pozycji mających rozciągnąć i zrelaksować ciało. To również praca nad oddechem oraz jego świadomym kontrolowaniem, co może okazać się pomocne dla osób borykających się z astmą. Regularne ćwiczenia, dostosowane do własnych możliwości, jak również nakierowane na poprawę wydolności oddechowej mogą skutecznie pomóc. Nie wyleczą astmy, ponieważ nie jest to możliwe, jednak mogą zmniejszyć częstotliwość pojawiania się duszności oraz uciążliwy kaszel. Aby osiągnąć tak pozytywne efekty należy dostosować ćwiczenia do własnej formy i skorzystać z rad profesjonalnego instruktora. Jest on w stanie wybrać odpowiednie dla astmatyka pozycje oraz dostosować ich tempo do aktualnych możliwości fizycznych. Z czasem, plan ćwiczeń może ulegać zmianom.

Najlepszymi pozycjami dla osób cierpiących na astmę są tzw. pozycje odwrócone. Wykorzystują one działanie grawitacji, która w takich pozycjach pozwala na lepszą stymulacje układu oddechowego: płuc, oskrzeli, przepony.

Do pozycji odwróconych należą przede wszystkim pozycje związane ze staniem na głowie, rękach albo przedramionach, bądź wiszenie na linach, które jednak dobre jest przede wszystkim dla osób mających już doświadczenie w jodze.

Korzyści z jogi dla astmatyków

Osoby chorujące na astmę mogą czerpać z jogi istotne korzyści. Na szczególną uwagę zasługują cztery z nich.

Pierwsza to umiejętność kontroli nad oddechem, wdechem i wydechem. Pozwala to na skuteczne monitorowanie swojego samopoczucia, kondycji, jak również ułatwia przewidzenie nadchodzącego ataku duszności. Skoro można go wyczuć, poprzez rozpoznanie zmian w oddechu, można również złagodzić jego rozmiar.

Druga korzyść z jogi to znaczące wzmocnienie mięśni przepony. Jest to organ często ignorowany, nierzadko uciskany przez brzuch i tym samym gorzej pracujący. Odpowiednie pozycje, w tym wymagające leżenia na brzuchu, pozwalają na pobudzenie przepony do lepszej pracy oraz jej wzmocnienie, co przekłada się na lepszy przepływ powietrza w organizmie.

Trzecia zaleta to wzmocnienie mięśni klatki piersiowej. Ze względu na odczuwany przez astmatyków ucisk w piersi, mięśnie odcinka piersiowego powinny mieć większą siłę.

Czwartą istotną korzyścią jest umiejętność nauczenia się relaksu oraz odprężenia nerwów. Joga wymaga skupienia oraz czasu poświęconego tylko na wykonywanie odpowiednich pozycji. Powoduje to, że nieprzyjemne myśli, stres oraz lęk wywołany atakami duszności zaczynają schodzić na dalszy plan i nie wydają się być zagrożeniem cały czas wiszącym nad chorym.

Przeciwwskazania stosowania jogi

Przed rozpoczęciem ćwiczeń jogi warto skonsultować tę decyzję z lekarzem prowadzącym. Jeśli choroba nie ma bardzo ostrego przebiegu, zazwyczaj sama w sobie nie jest przeciwwskazaniem do wykonywania zaleconych przez trenera pozycji. Natomiast nie powinno się ćwiczyć jeżeli jest się aktualnie w trakcie ciąży, menstruacji lub gdy odczuwa się bóle głowy. Są to stany przejściowe, po których zakończeniu można wrócić do jogi.

Zdarzają się jednak sytuacje i choroby długotrwałe, które połączone z astmą sprawiają, że joga nie jest najlepszym sposobem na wsparcie zdrowia. Dotyczy to przede wszystkim poważnych wad wzroku, jaskry, nadciśnienia, jak również poważnego zwyrodnienia kręgów, zwłaszcza szyjnych.

W takiej sytuacji najlepiej nie ryzykować nadwyrężenia zdrowia i zdecydować się na inne formy aktywności fizycznej.

Autor artykułu:
Artykuł przygotował Jakub Majcher – instruktor jogi oraz właściciel sklepu z akcesoriami i matami do jogi: jogastyl.pl/pol_m_Maty-do-jogi-157.html

Dodaj komentarz

Your email will not be published. Name and Email fields are required.

*